دپون‌ژا

روزمرگی، میان رویا و حقیقت.

دپون‌ژا

روزمرگی، میان رویا و حقیقت.

دپون‌ژا؟ توصیف احساسات رهاشده در قلمروی ذهن، فشردهٔ تمام افکار و احساساتم در برابر عجز کلمات از توصیف خود، کلمه‌ای شکل‌گرفته بین رویا و حقیقت، به معنای عامل و باعث.
من خالقِ «دپون‌ژا» هستم. عاملِ «باعث». پس من هم یک «باعث» هستم؛ یک دپون‌ژا. خالق و عامل و باعثِ روزمرگی‌هایم.

در آرزوی «جغدِ مینروا» شدن

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵ ب.ظ

اینکه من کیستم و چه می‌کنم، همین بس که یک کنکوری گم‌گشته‌ام. یک کنکوری دورافتاده از به اصطلاح «اصل خویش». اما رویاپردازی‌ام قوی است. به آینده هم بیش از حد «امیدوارم»؛ ولی امسال، محدود شده‌ام به چهل‌و‌خورده‌ای کتاب که بخشی از راهم است و بالاخره باید گذراند.

حالا «اصل» من کجا بوده است را دقیق نمی‌دانم. اما مطمئنم جایی که ایستاده‌ام، با جایی که سال پیش بالاخره خودم را پیدا کرده بودم، زمین تا آسمان تفاوت دارد. جایی بین شمع‌های بودار (مخصوصا ترکیب توت‌فرنگی و شکلات)، جستارهای افسارگسیختۀ نویسندگان عاصی از زمانۀ اروپایی و بعضا آمریکایی، سفرنامه‌های قدیمی زنان قاجار، سفرنامه‌های نو، مثنوی و تذکره‌الاولیا، به دنبال «معنا» گشتن در انواع کتاب‌های فلسفی و ادبی، آهنگ‌های ملایم و چرخیدن‌های از خوشی و نام «سماعِ دل» گذاشتن بر آن‌ها.

دقیق‌تر بخواهم بگویم، اگر به آینده و رویاهایم فکر نکنم، عملا امسال انگیزه‌ای نخواهم داشت. شوق زندگی‌ام شده است رویاپردازی. رویاپردازی دربارۀ «جغدِ مینروا شدن».

جغد مینروا را اولین بار فردریش هگل به فیلسوف تشبیه کرد. تشبیه فیلسوف به جغد به این دلیل است که این پرنده کار خود را هنگامی شروع می‌کند که روز رو به پایان است و تاریکی غروب به‌تدریج فضا را تیره می‌کند.

من آرزو دارم فلسفه بخوانم و زمانی که یک wisdom به تمام معنا شدم، از اهمیت فلسفه و این جغد عزیز، فریاد بزنم. چه فایده‌ای؟ از همان نگاه هگل در ادامۀ توضیح جغد، «فلسفه هنگامی سربرمی‌آورد که شکلی از زندگی، دوران شکل‌گیری خود را گذرانده‌است و آرام‌آرام گردوغبار خاکستری زمان بر روی آن می‌نشیند. فلسفه در این هنگام، کهن‌سالی وضع موجود را با رنگ خاکستری خود به تصویر می‌کشد و امر واقع را در قلمرو فکر بازسازی می‌کند».

از اهمیت فلسفه و کاری که می‌تواند یه wisdom انجام دهد، بعدا دقیق‌تر به تفصیل خواهم نوشت. فعلا باید بروم سر کلاس ریاضی و با انواع دنباله‌ها سر و کله بزنم.

این را هم تا یادم نرفته بگویم: عملا اینجا، در این صفحه خبر خاصی نیست. من فقط از یک‌سری دغدغه‌هایم خواهم نوشت و نتایجی فلسفی‌گونه از معانی روزگار.

تا بعدا :)

  • ۰۰/۰۹/۲۹
  • جغدِ مینروا

نظرات (۳)

  • دختر دماغ گوجه ای :)
  • ترکیب شمع قهوه و گیلاس رو هم پیشنهاد می کنم جغد، مستی ز بوی رویاست واقعا :))

    پاسخ:
    ممنون خانم گوجه‌ای :)) بوی رویا>>>>
  • دختر دماغ گوجه ای :)
  • وایی « سماع دل » بیش از حد ترکیب قشنگ قلب شکننده ایه

     

    پاسخ:
    :)))))
  • آبی غم‌رنگ
  • امیدوارم که برسی به رویای‌ شیرینت :)))

    پاسخ:
    ممنونم :))))))
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی